10 tegn på at nettsiden din trenger en fornyelse

 Guro Bryn Høgheim

Bedrifter som hadde en nettside på 1990-tallet og tidlig 2000-tallet lå ett skritt foran. På denne tiden var det tilstrekkelig å være til stede på nett, rett og slett fordi det ikke var så mange andre som var det. I dag er det selvfølgelig ikke slik. Det holder ikke kun å ha en nettside, og forvente at denne fungerer til evig tid. Nettrendene og forbrukernes atferd er i stadig endring, og det er viktig å holde tritt med utviklingen. I dag er det viktig at nettsiden din er veldesignet, har en enkel navigasjon og engasjerer ved å møte kundens behov.

I følge Stanford University dømmer 75% kredibiliteten til bedriften din basert på designet og utformingen på nettsiden.

Her er 10 tegn på at nettsiden din trenger en fornyelse:

1) Nettsiden din inneholder Flash
Flash har vært utdatert i mange år og kan ikke vises på hverken iPhone eller iPad. Søkemotoren kan heller ikke lese det – noe som betyr at du kommer dårligere ut på Google. I tillegg må besøket ditt installere en plug-in for å se innholdet, noe som også minsker brukervennligheten. Flash er vanskelig å bruke, vanskelig å lage og vanskelig å vedlikeholde.

Hvis du ønsker å ha animasjon på siden din, så er dette mulig i HTML5. Utviklerne trenger ikke lenger bruke Flash for å lage interaktive og animerte løsninger, og HTML5 kan vises i alle nettlesere og plattformer.

I følge CEI Survey er 86% av forbrukerne villige til å betale mer for en god kundeopplevelse.

2) Nettsiden er ikke optimalisert for mobil
I følge Smart Insights foregår 20% av alle Googlesøk på mobilen, og når det kommer til lokale søk er mer enn halvparten utført på mobil. Brukeropplevelsen på nettsiden din betyr mye for potensielle kunder, og du ønsker neppe å miste kunder til fordel for konkurrenter kun fordi konkurrenten din har en responsiv nettside og ikke du.

I følge Econsultancy opplevde 62% av bedrifter som gikk over til en responsiv nettside økning i salget.

3) Nettsiden din rangerer dårlig i søkemotoren
Søkemotoralgoritmene har endret seg i løpet av årene, så hvis rangeringen din er lav, så kan det tyde på at det er på tide med en oppdatering. Tidligere var løsningen til en god plassering å bruke så mange nøkkelord som mulig. Takket være Googles innføring av Hummingbird så handler alt om å ha originalt og unikt innhold på siden din, noe som er årsaken til at nettsider med blogg scorer høyt.

I følge Search Engine Journal starter 93% av besøk i søkemotoren. Å utvikle en side som er søkemotoroptimalisert vil sikre at potensielle kunder finner deg på nett.

4) Du har lave besøk- og konverteringstall
Hvis analysene dine viser høy bounce rate, kort tid på siden og få sider vist i gjennomsnitt per besøk, så er det en sterk indikator på besøket ikke finner siden din nyttig på en eller annen måte.

Hvis du har lav ROI (Return on investment) på siden din, lave konverteringstall, enten fordi konverteringsmuligheter ikke er satt opp eller fordi besøket rett og slett ikke konverterer, så er det på tide med en reevaluering av siden med både målgruppe og målene dine som utgangspunkt.

5) Siden ser utdatert ut
Webdesigntrendene endrer seg i likhet med alt annet, og om siden din er noen år gammel, så ser den kanskje utdatert ut nå. I dag handler det om å ha et rent design og en enkel navigasjon.

I følge en studie utført av ResearchGate sier 94% at en nettside med god design er mer troverdig. Det er viktig at kunder og potensielle kunder stoler på deg, og en redesign kan hjelpe deg med det.

6) Siden laster sakte
I følge KISSmetrics forventer 47% av forbrukere at en side skal lastes på 2 sekunder eller mindre, og 40% forlater en side som bruker lenger tid enn 3 sekunder.

Hvis nettsiden din bruker lang tid på å lastes ned, så risikerer du ikke bare å irritere kundene dine, du går også glipp av en god plassering på Google.

7) Du har “vokst fra” nettsiden din
Bedrifter utvikler seg og vokser, noe som betyr at en nettside som fungerte fint i 2010 gjerne ikke gjør det i dag. Et tegn på at du har “vokst fra” nettsiden din kan være at besøket ikke finner det de leter etter, fordi navigasjonen ikke er relevant lenger eller har dårlig struktur.

Den gode nyheten er at bedriften kan vokse enda mer med en ny nettside.

8) Endret merkeposisjon eller budskap
Likt som punktet over: er merkeposisjoneringen eller budskapet ditt endret, så bør du vurdere en ny nettside.

Nettsiden er en av de viktigste plattformene til bedriften din, og er utstillingsvinduet ditt på nett. Nettsiden er i mange tilfeller kundens første møte med deg, og avgjør førsteinntrykket. Hvis siden ikke samsvarer med den “look and feel” bedriften har i dag, så bør du endre den slik at den gjør det.

9) Siden er vanskelig å oppdatere
Det er viktig at innholdet på nettsiden din er relevant til enhver tid, og at siden ikke er preget av utgått informasjon. Det er derfor en stor fordel at du er i stand til å oppdatere siden din selv og at du ikke må leie en utvikler hver gang du skal legge til ny informasjon.

10) Du blir flau når du viser til nettsiden din
Hvis du er flau når du viser til nettsiden din, enten på grunn av en av årsakene over eller noe annet, så er det i alle fall på tide med en ny nettside 🙂

En god nettside er en investering i bedriftens fremtid, og det er viktig at du ser på det på denne måten. Å ha en sterk tilstedeværelse på nett er ikke valgfritt lenger. En god nettside kan være forskjellen på å “være eller ikke være” når det kommer til å nå målene dine om bedre synlighet og fornøyde kunder.

Mediabruket Eksperter på digitalkommunikasjon