Slik blir du synlig hos Google

24. august 2017 – Endre Erdal

Ved å optimalisere mot Google manipulerer du algoritmene til fordel for din bedrift. Fordelen er økt synlighet og tilgjengelighet på nett. Med riktig optimalisering sikrer du at målgruppen din enkelt finner deg, din tjeneste eller ditt produkt. Hvordan du er rangert er hovedsaklig basert på tre områder – det tekniske, innhold og autoritet.

Det tekniske baserer seg på at det som ligger bak og man ikke ser på nettsiden fungerer. At kodespråket nettsiden er skrevet i er oppdatert etter markedets utvikling er essensielt for at hastigheten på siden skal vere raskt og at brukerne skal få en god opplevelse. Et konkret eksempel er overgangen mange har hatt fra PC til mobil. Resultatet er at kodespråket må vere bygd opp slik at nettsidene er responsive og mobiltilpasset. De som ikke er teknisk oppdatert vil vere lite brukervennlige og bli dårligere rangert hos Google. Les mer om hvorfor du bør ha et responsivt design her.

Innholdet på nettsiden er også avgjørende for din rangering hos Google. Når det gjelder innhold handler det i bunn og grunn om å appellere til målgruppen. Algoritmene er smarte og kartlegger hvordan de besøkende på nettstedet navigerer. Det gir utslag på antall besøkende, hvor mange sider de er innom og hvor lenge de oppholder seg på nettstedet. Dersom tallene er høye vil Google vise nettstedet til andre den tror vil vere interessert i innholdet. Dersom innholdet ditt treffer målgruppen, vil de altså; besøke deg oftere, bruke lengre tid på nettstedet – og du blir belønnet med høyere rangering.

Autoriteten til nettstedet blir avgjort av omtalen du får på internett. Du kan se på autoriteten som en troverdighet man får ved at andre mennesker, nettsider, medier og lignende gir respons eller linker til hjemmesiden din. Dersom du har mange brukeranmeldelser på Google og Facebook, i tillegg til å bli omtalt av store nyhetsbyrå og samtidig bli linket til av bloggere med mye trafikk, ligger du godt an til å få en høy rangering i Google. Et annet viktig element, som blir viktigere og viktigere, er sosiale medier. Delinger og et høyt antall likerklikk på Facebook, LinkedIn og andre sosiale medier gir også utslag på den samlede autoriteten til din merkevare og hjelper deg oppover i søkefeltet.

Fire konkrete tips til økt synlighet:

  • Tenk målgruppe
  • Opprett Google My Business
  • Øk din aktivitet i sosiale medier
  • Spør din nettside-leverandør om det tekniske på siden er i orden.

Både web- og reklamebyrå kan ofte hjelpe deg med å bli bedre rangert i søk. Vi har flere sammarbeidspartnere som er knallgode på web, merkevarebygging og utvikling av innhold. De bruker Mediebruket for å sikre seg at det tekniske ved nettsidene alltid er i tipp topp stand.