Thomas og Martine blir trainee i Mediebruket

FAGBLOGG 

Mediebruket har gjennom Framtidsfylket sitt traineeprogram tilsatt Martine Oddvarsdotter Myren (23) fra Haukedalen i Førde som webrådiver trainee, og Thomas Hafstad (21) fra Førde som trainee innen markedsføring.

Fikk flere gode søkere, valgte å tilsette to

– Vi fikk flere gode søkere på den ene traineestillingen vi lyste ut, og derfor velger vi å tilsette to. Det er i nedgangstider man skal satse, heter det, sier daglig leder Arild Finne Nybø i Mediebruket AS. Sist de lyste ut en traineestilling valgte de også å tilsette to, og begge fikk fast jobb etterpå.

Martine Myren starter på Førde-kontoret i midten av juni når hun er ferdig med bachelor i Media, IKT og design ved Høgskolen i Volda. Hun har gjennom studiet lært seg HTML, enkel CSS og Javascript, og har designet og satt opp nettsider, noe som kommer godt med i arbeidet i Mediebruket.

Thomas Hafstad skal jobbe med å markedsføre tjenestene til Mediebruket. Han er snart ferdig med bachelor innen markedsføringsledelse ved BI Bergen. Thomas har vert på utveksling til Hong Kong, og har vinteren og våren 2020 vert utplassert som intern hos Simp AS, der han i hovedsak driver med content marketing, og designer og setter opp markedsføringskampanjer. Han starter i august på Førde-kontoret for å bli kjent med bedriften og tjenestene våre, men skal etter hvert være fast på Mediebruket sitt kontor i Bergen.

Spesialisert på utvikling og drift av digitale løsninger

Mediebruket holder til sammen med andre teknologibedrifter i PEAK Sunnfjord i Førde. Vi er inne i vårt 11. driftsår med jevn vekst, og opprettet i fjor et avdelingskontor i Bergen. Vi tar på oss oppdrag innen webutvikling, og har spesialisert oss på både utvikling og drift av digitale løsninger, alt fra de enkleste hjemmesider til store og avanserte logistikksystem.
Vi har for eksempel utviklet en rekkje løsninger for behandling av søknader, slik som de Sparebankstiftinga Sogn og Fjordane og Sparebanken Vest bruker for å ta imot søknader og dele ut penger til lag og organisasjoner, eller den som Statens Kunstutstilling Høstutstillingen bruker for å få inn søknader fra kunstnere som ønsker at verkene deres skal bli med i utstillingen.

Mediebruket utvikler også i disse dager et kontrollpanel for nabobedriften Intin for å kunne styre smartlåser, og har sammen med Intin en omfattende og langsiktig kontrakt med Forsvarsbygg for å levere låser og styring til flere tusen av Forsvaret sine dører.

De store prosjektene er hver for seg viktige økonomisk, men det er vanlige nettsider i alle størrelser Mediebruket leverer mest av, både alene og i samarbeid med reklamebyrå. Selv om etterspørselen går litt ned i disse dager, så har daglig leder tro på at det vil ta seg opp igjen til høsten når traineene er i sving.

Satser på vekst fra høsten

– Å tilsette to hadde vi rett nok bestemt oss for før korona-problemene startet, men vi valgte å ikke endre på den avgjørelsen. Med hjemmekontor for de aller fleste, gjerne med omsorg for hjemmeværende barn, går produksjonen vår og dermed inntektene litt ned. I tillegg vil nok tallet på nye oppdrag gå ned, sier Nybø.

– Slik driften vår er innrettet vil ikke dette gi oss økonomiske utfordringer på kort sikt. Men vi har ca 500 kunder, og jeg er dessverre redd for at en del av disse vil få vansker etter hvert, noe som kan ramme oss siste halvdelen av 2020 og på nyåret 2021.

Nybø sier det derfor for viktig for bedriften å styrke seg på markedsføring, og har tilsett Thomas til å drive med dette på heltid fra august. I tillegg må de sørge for å ha nok kapasitet til å jobbe med nye oppdrag, noe Martine skal bidra til.
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram