4 digitale trender du bør kjenne til i 2021

FAGBLOGG 

Året 2020 har vært et annerledes år, der ingen kunne forvente eller vite hva som ville skje. Det er likevel mye vi kan lære fra året som har vært. Statistikk viser blant annet at pandemien har resultert i en drastisk økning av digital bruk. Men hvilke digitale trender kan du forvente i året som kommer? Personvern, video, bærekraft og personalisering er temaer som kan vise seg å lage bølger når en beveger seg inn i året 2021.

Video som verktøy i markedsføringen

På grunn av COVID-19, er det slik at forbukere bruker mer tid hjemme enn noen gang tidligere. Den økende trenden viser at folk går til online videoer for å holde seg informert, underholdt og tilkoblet. Det er spådd at innen 2022 vil mer enn 80 % av forbrukere sin internett-trafikk bli drevet av online video. Denne trenden er forventet å akselerere grunnet den store økningen i digital adopsjon, altså kjøp av digitale tjenester/produkter, under pandemien. Økningen fører til at forventninger til nettsider og andre digitale tjenester er høyere enn noen gang. En rapport fra McKinsey viser at både store og små organisasjoner fokuserer mer og mer på en digital forretningsmodell, og Google hevder at dette kan gi en 20 % høyere omsetning for selskaper, og 30% kutt i kostnader.

Forbrukeren krever bærekraft

Tall fra Google Trends viser at underveis i pandemien har forbrukerens ønske om bærekraft forsterket seg. Atferd knyttet til resirkulering har den sterkeste innvirkningen, men forbrukeren vurderer også sin påvirkning på miljøet når de foretar beslutninger for diverse kjøp.

De ønsker at merker skal vise ansvar gjennom konkrete tiltak. Det kan derfor være viktig å skape og kommunisere bærekraftige attributter for å oppnå en innflytelse i forbrukerens persepsjon – spesielt knyttet til kvalitet og verdi – i beslutningsøyeblikket. Selskaper som er tidlig ute med bærekraftige tiltak kan gi en merverdi for kunden. Samtidig vil disse selskapene hele tiden være på jakt etter å forbedre sine miljømessige innsats, enten gjennom partnerskap, nye produkter eller resirkuleringsteknikker.

Økt fokus på personvern og sikkerhet

I dag er det flere forbrukere enn noen gang som bruker internett. Derfor er det viktig å beskytte brukeren med personvern og sikkerhet. Folk forventer at selskapet beskytter deres data og er klar på hva de bruker den til, og hva de tilbyr tilbake. Å legge vekt på kommunikasjon av personvern og sikkerhet kan derfor bli enda viktigere. I 2021 forventes det at samtaler om data-etikk vil bli gjort om til handling. Det digitale økosystemet fungerer bare dersom alle kan stole på det.

Personalisering blir viktigere også i 2021

Personalisering har vært fokuset til selskaper over flere år, og dette er av god grunn. En studie viser at 80% av kunder er mer villig til å kjøpe produkter og tjenester fra selskaper som tilbyr en personlig opplevelse. Derfor er det grunn til å tro at personalisering blir viktigere og viktigere også i 2021. Det handler ikke bare om å bruke navnet til noen i e-posten, men å heller la kunden selv velge hvilken informasjon de ønsker. Med andre ord, du trenger ikke bare å være personlig, men du må også personalisere riktig. Hva som er “riktig” avhenger av hvilken bransje, produkter og tjenester du tilbyr.

Dagene hvor mennesker ønsker å utforske nettsiden er over. For 78% av forbrukere må nettsiden være rask og enkel å navigere. I en verden hvor alt skal gå så fort som mulig, er en avhengig av en nettside som går hurtig og raskt. Kundene besøker nettsiden din for produktet eller tjenesten du tilbyr, ikke for å oppleve nettsiden i seg selv. De ønsker å velge hvor de skal bruke tid på nettsiden, og stoler på at du respekterer tiden deres. Selskaper er helt avhengig av en brukervennlig nettside og kunden krever riktig informasjon i beslutningsøyeblikket.

Tjenester

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram