Tips: Messenger-chat integrert på nettside

FAGBLOGG 

Facebook lanserte for noen år siden Customer Chat Plugin. Dette er en live chat som gjør at de besøkende kan chatte med deg direkte på nettsiden din. Den er hyppig brukt, og det finnes ulike fordeler ved chat-funksjonen. Her er noen fordeler med å integrere messenger chat på nettside.

Oppnå god kundekontakt

Med en chat-funksjon integrert på nettsiden vil du generelt være lett tilgjengelig. På den måten kan du skape god kontakt med den potensielle kunden. Ulempen med tradisjonell live-chat er at du mister brukeren i det han/hun går ut av nettsiden, noe du på ingen måte gjør med Facebook Messenger-chat. Med denne sikrer du deg heller fordeler som:

  • Chathistorikk: Du beholder historikken fordi samtalen lagres i Messenger-innboksen din. Programtillegget på nettstedet laster inn chathistorikken mellom vedkommende og bedriften din. All nylig chathistorikk er også synlig.
  • Fortsettelse av samtalen: Du kan følge opp samtaler med personer etter brukeren har forlatt nettstedet. Du trenger ikke å få kontaktinformasjonen deres for å fortsette samtalen, bare bruk den samme tråden i messenger.
  • Aktivèr chat for alle: Folk kan chatte med bedriften din ved å logge inn på Messenger, eller starte chatten som gjestebrukere (da er de anonyme). Gjestechatter deaktiveres 24 timer etter den første meldingen fra brukeren, eller når gjestebrukeren velger å avslutte chatten. En kopi av gjestechatten vil fortsatt finnes i innboksen din inntil du sletter loggen

Hva betyr dette for deg? 

Gjennom chat-funksjonen er det lav terskel for å kontakte deg. Du er kun et tastetrykk unna, og kan derfor oppnå flere henvendelser. Kontakten i Messenger er åpen 24/7, og kunden trenger forhåpentligvis ikke å vente lenge på respons fra deg. En kan også legge inn repeterende spørsmål og konfigurere automatiske svar på disse. Det gjør at kunden får svar med en gang, uten at du trenger å foreta deg noe.

Facebook gir deg informasjon om blant annet kundens navn, alder og kjønn. Samtidig får en anledning til å ha samtaler med kundegruppen sin, fremfor å bare svare på forespørsler. Det gir en god mulighet til å finne ut enda mer om hvem din potensielle kunde er, noe som åpner opp muligheten for en mer personlig markedsføring og salgsprosess.

Om du er på jakt etter en chat-funksjon på nettsiden din, så hjelper vi deg gjerne.

Tjenester

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram