Hva må du ha på en nettside? Dette må du tenke på i 2021

FAGBLOGG 

I jakten på en ny nettside er det flere ting som er viktig å tenke på før man kommer i gang. Enten du lager nettsiden selv eller benytter deg av en leverandør, er det punkter du bør gå gjennom før du begynner. Fra funksjonalitet og utseende til navigering og kodingsintegritet. Mye går i å skape et iøynefallende, brukervennlig nettsted. Det slutter ikke der heller. Nettutviklere og designere må samarbeide om å produsere nettsteder som blir lokalisert av søkemotorer, engasjere kunder og stimulere konverteringer. Dette må du tenke på når du skal ha en nettside i 2021.

1. Teknisk kvalitet – Alt som ligger bak

Det tekniske som ligger bak er helt nødvendig å ha på en nettside for at den i det hele tatt skal være synlig. Teknologien og koding som gjør at nettsiden er synlig, rask og godt optimalisert er viktig for at nettsiden skal holde seg oppe og vises i relevante søkeord hos Google.

Det er vanskelig å utvikle et flott nettsted uten noe eller noen som tar seg av backend. Viss du tenker på nettstedet ditt som en bil, så kan du forstå hvorfor. På en elegant sportsbil, så ser du den elegante lakken, skinnende setene og de glitrende dekkene. I nettverdenen tilsvarer dette den delen av nettstedet som brukeren opplever direkte. Akkurat som den kraftige motoren i sportsbilen din, er backenden på nettstedet ditt der magien virkelig skjer. Uten sterke backend-tjenester vil ikke nettstedet ditt kunne gi wow-følelsen til brukeren. På samme måte blir en sportsbil uten motor ubrukelig.

En nettsideleverandør som tilbyr hosting er et selskap som tilbyr teknologien og tjenestene som er nødvendige for at et nettsted skal vises på internett. Du kobler domenenavnet ditt til denne leverandøren, slik at nettstedet vises på nett.

2. Design – Nettsiden må se bra ut

Nettsiden skal selvsagt se bra ut. Den må være enkel å navigere og dermed brukervennlig. Dersom det er vanskelig for brukeren å finne frem, kan salg og potensielle kunder gå tapt. Designet skal være med på å styrke merkevaren og tilpasses den eksisterende profilen til ditt selskap.

Dersom du trenger inspirasjon til design er et godt tips å se etter nettsider som du liker og som du kan gjøre enda bedre. Bruk konkurrenter, samarbeidspartnere eller andre aktører til å finne det designet du ønsker. Du trenger et rent og tiltalende design. Et design som er av kvalitet, attraktivt og enkelt for bruker å lese og navigere.

3. Innhold – Vær tidlig ute med gode søkeord

Planlegg innholdet godt i forhold til hvilke ord du ønsker å være synlig på. Her må du tenke gjennom hvilke produkter og/eller tjenester du tilbyr og utifra dette finne dine søkeord. En typisk feil er at du finner ord du ønsker å være søkbar på, men som ikke mange bruker når de søker etter tjenesten du tilbyr.

Derfor kan du benytte verktøy som Google Trends for å se dagens trender, og hvilke ord som brukes i søket etter det du tilbyr. Når nettsiden er oppe og går så kan du benytte verktøy som Google Analytics og Google Search Console.

4. Responsiv design – Hvordan nettsiden tilpasses alle enheter

Nettstedet ditt skal være responsivt. Du må sørge for at alt innholdet på nettsiden tilpasser seg nettbrett, mobil- og dataskjerm. De aller fleste målgrupper forholder seg mest på mobilen, og derfor opererer Google alltid med “mobile first”. Mobilversjonen blir prioritert i rangeringen av nettsted på Google sine tjenester.

5. Funksjonalitet

Når du tenker på funksjonalitet, er det noen få ting du bør vurdere. Er nettstedet funksjonelt i bokstavelig forstand? Er det lasteproblemer eller ødelagte lenker? Er nettstedets sikkerhetsfunksjoner tilstrekkelig for bedriftens behov? I tillegg til disse operasjonelle problemene er det viktig å se nettstedets funksjoner fra brukerens perspektiv. Fungerer kontaktskjemaer, undersøkelser og tilbakemeldinger fra kunder som de skal? Problemer med en eller flere av disse funksjonene kan gjøre kunden forlater nettstedet ditt.

6. Call-to-action

En call-to-action oppfordrer kundene til å kontakte virksomheten din. Tenk igjennom en oppfordring som er passende for de som besøker nettstedet og hvilket engasjement de skal gjennomføre. Hvis det er første gang de finner deg, kan du be dem om å abonnere på nyhetsbrevet ditt. Hvis de allerede er en lojal kunde, vil de kanskje glede seg over å delta i merkevarens lojalitetsprogram. Uansett hva du ber besøkende om å gjøre, bør du inkludere en call-to-action hvertfall en gang på hver side.

7. Kort lastingstid

Når du leter etter informasjon på nettet, er det ingenting som er verre for besøkende enn lange lastetider. Kunder kan kan forlate nettsiden med engang på grunn av dette problemet. Å teste nettstedet ditt på forhånd vil hjelpe deg å finne eventuelle problemer med lastetiden, og disse kan løses før nettstedets offisielle utgivelse. For å øke tilfredshet og gi en positiv brukeropplevelse, må du regelmessig evaluere nettstedets lastetid når den er lansert. Korte lastetider gir kundene den informasjonen de ønsker når de vil ha den. Hvis ditt nettstedet ikke kan levere, kan konkurrentens.

8. Aktiv blogg eller events

En blogg på nettstedet hjelper med å holde kundene informert om de nyeste produktene, bedriftshendelser og bransjerelatert informasjon. Å ha en blogg på nettstedet ditt er en fin måte å få kontakt med dem, spesielt hvis innleggene dine oppfordrer leserne til å samhandle med merkevaren din. Med å holde bloggen regelmessig oppdatert informerer kundene om merkevarens verdier og ønske om å fremme kommunikasjon. Ved å regelmessig gi leserne nytt, nyttig og engasjerende innhold blir merkevaren din en pålitelig ressurs og en bransjemyndighet.

9. Omfattende sidekart

Når du setter deg ned for å lese en bok, hva er den mest nyttige delen å vurdere først? Vanligvis er det innholdsfortegnelsen. Det fungerer som et sammendrag av bokens detaljer, og innholdsfortegnelsen gir et bilde av det som kan leses i boken. Tilsvarende gir et nettstedskart besøkende og søkemotorer informasjonen for å enkelt navigere på nettstedet ditt og oppdage innholdet. Sidekartet helper Google å skjønne hvilke sider som er viktig på nettstedet din. For å holde nettstedet oppdatert, er det nødvendig å revidere kartet når nye sider legges til. Googles verktøy (Google Search Central) kan forenkle denne prosessen for deg.

10. En ren, SEO-vennlig kode

Enten du utvikler ny nettside eller optimaliserer en eksisterende, er det viktig å ha ren, SEO-vennlig kode. Ved å ta deg tid til å forbedre nettstedets kode, kan du øke den totale avkastningen på investeringen. SEO-vennlig kode fungerer som en guide for søkemotoren ved å gi et klart bilde av innholdet på nettstedet ditt. Enkelte CMS-tjenester, som WordPress, tilbyr plug-ins designet for å forenkle prosessen med å rydde opp i kode og øke rangering av søkemotorer. Siden det krever lite kodingskunnskap (hvis noen), er WordPress en flott ressurs for selskaper som sliter med å drive trafikk til nettstedene deres.

Andre ting du må tenke på når du skal ha en nettside

Nettsiden må tilpasses kunden og markedet. Den skal være et verktøy for å fange opp besøkende. Disse besøkende ønsker du å holde der lengst mulig og du ønsker at de skal komme tilbake til nettsiden. Målet ditt bør derfor være å når ut til riktig målgruppe utifra hvilken tjeneste/produkt du leverer. Disse må du få til å like nettsiden så godt at de anbefaler den videre til folk de kjenner.
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram