Dette betyr iOS 14.5 for din digitale markedsføring

FAGBLOGG 

Nå har Apple kunngjort endringer i iOS 14.5 som kan påvirke din digitale markedsføring, med hvordan man mottar og behandler konverteringshendelser. De ønske nå at hver enkelt person skal ha mer kontroll over personvern, og gir derfor valget om du ønsker personifiserte annonser. Apple krever spesifikt at de som driver med det som defineres som “sporing”, skal vise en melding til iOS 14-brukere. Denne meldingen skal være i samsvar med AppTrackingTransparency Framework.

Hvordan vil iOS 14.5-oppdateringen påvirke din digitale markedsføring?

Oppdateringen til iOS 14.5 betyr at folk som har et apple-produkt, enten iPhone eller iPad, vil få opp en notifikasjon når de er på ulike apper/nettsider. Der vil de ble spurt om de ønsker å få sporet sine aktiviteter på nettsider og apper som vil føre til personifisert markedsføring. Hvor mange som kommer til å ønske å fortsette å bli sporet, vil bli interessant å se. Tall fra tinuiti.com viser at 70% har godtatt personifisert markedsføring, men det estimeres at dette tallet vil falle 10% til 15% etter oppdateringen.

I all hovedsak er det annonsering mot den spesifikke målgruppen din som blir påvirket, hvor målretting blir vanskeligere. Personer som velger å ikke bli sporet, kan verken spores gjennom retargeting, tvillingspublikum eller prospektering. Videre vil det heller ikke være mulig å spore handlinger som blir gjort fra annonser, og inn på landingssider. En god løsning på dette kan være å benytte egne landingssider for annonser og ta i bruk GoogleTagManager for å spore hvor mange som trykker på CTA-knappen.

Begrensing av kundedata og retargeting – Hva gjør Facebook og Google?

Facebook jobber med implementeringen av en serie godkjente aktiviteter som oppfyller Apples forventninger om å spore transparent. Med disse endringene ønsker Facebook å respektere personvernet til Internett-brukere mens de gir annonsøren innsyn i resultatene. Dette er for å opprettholde den langsiktige effektiviteten til kampanjer.

Google har forberedt seg ved å tilby to modifikasjoner:

1. Ved å implementere GoogleAds-taggen. Hvis denne taggen installeres direkte på ditt nettsted, fortsetter Google å samle inn data live.

2. Google har opprettet en samtykke-modus (foreløpig betaversjon). Modusen lager anslag for profiler som ikke har delt dataene sinde, basert på profilene som Google har informasjon om. Dermed vil en del av konverteringene bli sendt ved anskaffelse og ved kampanje basert på anslag. For eksempel, hvis 40% av brukerne ikke godtar informasjonskapsler, vil Google samle inn informasjon om de øvrige 60% og vil forutsi de andre 40% som ikke godtok informasjonskapsler.

Les mer om Google Ads
crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram