Hvordan få en nettside som skaper økt salg og konvertering

FAGBLOGG 

Konverteringer er tett knyttet opp mot målene til nettsiden din. Hvis målet ditt er at kunden skal legge igjen kontaktinformasjon, bestille et produkt, eller booke et møte så er alle disse eksempler på konverteringer. I stor grad er konverteringer en respons på din nettside sin CTA (call to action). Vi svarer på hvordan du kan få en nettside som skaper økt salg og konvertering.

Men aller først, hva betyr konverteringsrate?

Konverteringsrate er prosenten av antall besøkende som faktisk konverteres til en kunde eller et lead. For å øke konverteringsraten kan du benytte verktøy som GoogleTagManager som gjør at du kan “tracke” bevegelsen til de ulike brukerne. Samtidig bør du kontinuerlig gjennomføre A/B-testing. På denne måten vil du ikke bare finne ut hva du bør jobbe med, men også hvilke endringer som gjør størst forskjell og påvirker konverteringer i den positive retningen. Sørg for å konstant måle hvor mange som meldte seg på nyhetsbrev, tok kontakt for konsultasjon eller lastet ned innhold.

4 tips for økt salg og konvertering

Flere elementer og en god strategi må ligge i bunn for å få en godt optimalisert nettside. Følgende fire punkter kan hjelpe deg å øke salg og konvertering:

1. Tiltrekkende, profesjonell og funksjonell nettside

Som regel har du noen spesifikke landingssider hvor du skal konvertere besøkende. Potensielle kunder vil gjerne besøke mange sider før de utfører noen form for handling. Det lønner seg derfor at alle sider, samt helhetsinntrykket er funksjonelt og tiltrekkende.

Start gjerne med å planlegge hvilken handling som skal utføres på de ulike sidene. Viktig informasjon og funksjoner må selvsagt være lett tilgjengelig. Sørg for at nettsiden er responsiv til alle typer enheter, og at siden er rask. En nettside som laster tregt gjør at brukeren «snur i døren». Les mer om hvordan du får en rask nettside her.

2. Sett opp mål for nettsiden

Sett opp klare og definerte mål. Uavhengig om du selger produkter eller tjenester bør ulike landingssider være designet for det spesifikke målet. Dermed er det viktig å måle alle data som er knyttet til ditt konverteringsmål.

Definer hovedmålet og del det gjerne i inn flere delmål. Hovedmålet kan være økt henvendelser gjennom nettsiden. For å nå dette målet kan det være lurt å sette opp delmål som hjelper deg på veien. Økt organisk trafikk, økt gjennomgangstrafikk og økt antall nedlastninger av e-boken kan være eksempel på dette.

3. Vær tydelig, konsis og fang den besøkende

Få frem det innholdet som forteller hva som er unikt med deg. Vis hva du tilbyr og hvorfor det er verdifullt for kunden. Hvordan løser du brukeren sine utfordringer og hvorfor bør de kjøpe av deg? Sørg for et klart og tydelig budskap og fang den besøkendes oppmerksomhet.

4. Testing for å optimalisere nettsiden

Å teste nettsider, både teknisk og innholdsmessig, er viktig innen konverteringsoptimalisering. Små forandringer kan gi en stor effekt. Derfor bør du benytte deg av A/B-testing for å prøve ut forskjellige overskrifter og handlingsfremmende knapper. A/B-testing er en av de mest effektive strategiene innen CRO (konverteringoptimalisering). Analyser og bruk statistikken for å se forskjellige typer engasjement. Når noe forbedrer konverteringen, bør du fortsette å teste i den samme retningen.
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram