Core Web Vitals – Hvorfor er oppdateringen viktig, og hva bør du gjøre?

FAGBLOGG 

I løpet av mai 2021 kommer en større Google-oppdatering som vil påvirke hvordan Google rangerer nettsiden din i tiden fremover. Denne oppdateringen har fått navnet Core Web Vitals, på norsk kjernestatistikk for nett. Google skal legge enda mer vekt på brukervennlighet når de rangerer nettsteder på ulike søkeord. De tre faktorene som går under Core Web Vitals skal være med på å definere i hvilken grad din nettside er brukervennlig.

Hva er Core Web Vitals og hvorfor er oppdateringen viktig?

Google har valgt seg ut tre måleparametere som går under kjernestatistikk på nett, og som dermed er med på å avgjøre om nettsiden din er brukervennlig eller ikke. Disse er:
Core-Web-Vitals

1. Largest Contentful Paint (LCP) – Hvor lang tid tar det å vise elementer som er viktig?

Dette handler om hvor lang tid det tar før det største elementet på siden er ferdig med å laste. Altså hvor lang tid det tar fra du klikker på en lenke til du kan se hoveddelene av innholdet på skjermen din. Lang ventetid er dermed dårlig for brukeropplevelse og organisk rangering. Ideelt sett skal det ta max. 2,5 sekunder før det største elementet har lastet inn på siden.

2. First Input Delay (FID) – Hvor lang tid tar det fra interaksjon til respons?

First Input Delay (interaktivitet) måler hvor lang tid det tar fra du klikker på en knapp til hendelsen faktisk skjer. Et eksempel kan være når du har trykket flere ganger på knappen “send” eller “bestill nå” uten å få noe respons. Hvordan føles det? Frustrasjon er ofte svaret.

Det er denne frustrasjonen Google vil at brukerne skal slippe når de velger å fokusere på dette punktet. Ideelt sett skal det ta 100 ms fra kunden trykker på knappen til handlingen faktisk skjer.

3. Cumulative Layout Shift (CLS) – Hvor mye hopper elementene rundt på nettstedet?

Cumulative layout shift måler hvor mange ganger elementer på nettsiden din endrer seg. Har du noen ganger opplevd at du scroller nedover en nettside og skal til å trykke på en bloggartikkel, men i det du trykker så forsvinner artikkelen lenger nedover og du ender opp med å trykke på feil lenke? Det skjer fordi du scroller fortere enn nettsiden laster.

Dette er lite brukervennlig og kan skape feilklikk og frustrasjon. Hver gang et element flytter på seg, skjer et “layout shift”. Google kommer til å summere antall ganger dette skjer på din nettside. Her gjelder det altså å være så nær 0 som mulig.
Core-Web-Vitals måling

Hva kan du gjøre med nettstedet?

Det kan være lurt å ta en gjennomgang av hvordan din nettside rangerer på disse tre punktene. Her kan du blant annet bruke Google Search Console. Under fanen “kjernestatistikk for nett” (norsk versjon) eller «Core Web Vitals» (engelsk versjon), får du opp hvilke parametere som bør forbedres. Dette handler ikke bare om et eventuelt fall i rangering hos Google i mai, men også for å unngå at potensielle kunder forlater nettsiden på grunn av dårlig brukeropplevelse.
Les også: Søkemotoroptimalisering - Tips til SEO
Du kan også legge inn domenet ditt i Pagespeed Insights for å sjekke hvor rask nettsiden din er og i tillegg få informasjon om hva som kan/bør forbedres. En god og enkel måte som kan gi forbedringer og økt hastighet på nettsiden er å komprimere bilder. Tunge bilder tar lang tid å laste, og vil dermed slå dårlig ut på Pagespeed.

Fokus på brukervennlighet er ikke noe nytt

I utgangspunktet er ikke fokus på brukervennlighet noe nytt hos Google. Dette er fordi Google helst vil føre brukeren til et nettsted som gir innhold av god kvalitet med svaret på det de søkte etter. En god brukeropplevelse er viktig å fokusere på at det stort sett kommer med flere salg og henvendelser. Vi kan anta at dette kommer til å utvikle seg over tid, hvor noen parametere forsvinner og noen blir lagt til.

I tillegg til den nye oppdateringen så tar Google allerede utgangspunkt i andre punkter som går på brukervennlighet:

  • Er nettsiden mobilvennlig?
  • Finnes det elementer som dekker over viktig innhold, f.eks popups.?
  • Har nettsiden misledende innhold?
  • Bruker nettsiden HTTPS?
Les også: Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram