Google Tag Manager – Hva er det, og hvorfor bør du bruke det?

FAGBLOGG 

Google Tag Manager er et gratis verktøy som lar deg administrere og distribuerer kodebiter eller sporingspiksler på nettstedet ditt. Ønsker du å vite mer om hvilke knapper kundene trykker på, hvilke sider de besøker, hvilke tjenester/produkter de ser på, hva de leser og hvor de velger å forlate nettstedet? Alt dette kan du finne ut ved script eller sporingskoder. Google følger selvsagt personvernregler.

Du kan sette opp og spore grunnleggende hendelser som PDF-nedlastinger, klikk på utgående lenker eller andre knappeklikk. I tillegg kan du måle effekten av annonseringen din, eller måle antall personer som har sett Youtube-videoen på nettsiden.

Tre viktige komponenter når du setter opp

Dette er tagg, utløser og variabel. Tagger er gjerne utdrag av Javascript (f.eks Google Analytics) eller sporingspiksler (f.eks Google Ads eller Facebook Ads). Utløseren er den som forteller Google Tag Manager når eller hvordan et klikk er utført på nettsiden din. Variabelen er den ytterligere informasjon som Google Tag Manager trenger for at taggen og utløseren skal fungere sammen. Den forteller hva du tar utgangspunkt i når du sporer klikk på knappen. Det kan for eksempel være at du tar utgangspunkt i tekst eller URL.

Så, hvorfor bør du bruke Google Tag Manager?

Med dette verktøyet kan du

  1. Få en bedre oversikt over trafikk og flyt på nettsiden
  2. Få en bedre oversikt over hva som fungerer og ikke fungerer
  3. Få en bedre oversikt over dine ulike markedstiltak
  4. Måle effekten av annonsering
  5. Samle all data på en plass i Google Analytics
  6. Få tilgang til data slik at du kan fortløpende gjøre endringer og tilpasse deg

Tjenester

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram