Slutten på tredjepartscookies – Hva betyr det og hva kan du gjøre?

FAGBLOGG 

Tredjepartcookies går mot slutten, i det som blir kalt cookiedøden. Hvordan dette påvirker den digitale markedsføringen er dermed et aktuelt tema. I denne artikkelen forklarer vi hva dette betyr, og hvilke tilpasninger du kan gjøre i din digitale markedsføring.

Hva er tredjepartscookies?

Til nå har Facebook, Google og andre annonseplattformer hatt et ønske om vite hvem som har besøkt nettstedet for å målrette annonser. For å spore dette så bruker de gjerne det som heter tredjepartscookie.

Disse små teksfilene i nettleseren gjør at annonseplattformer kan hente ut informasjon som brukes til å målrette relevante annonser mot deg, og det du har sett på andre nettsteder. Dette blir nå i større grad blokkert i standard nettlesere som Safari, Edge og Firefox. I midten av 2023 vil også Google Chrome følge etter.

Hvordan blir rapporter påvirket av dette?

Sporingen av nettstedsstatistikk går som regel under det en kaller for førstepartscookies. Dette vil fungere som vanlig, med noen få justeringer og dermed vil du fortsatt ha oversikt over for eksempel atferdsanalyse i Google Analytics.

Tidligere har en hatt tilgang på data, der en ser at en person som såg annonsen din for under 30 dager siden, endte opp med å konvertere innenfor dette tidsrommet. Denne er nå skrudd ned til 7 dager.

Videre reduserer Safari levetiden til Google Analytics sin informasjonskapsel. Tidligere har den vært på 24 måneder og selskaper kunne dermed se om brukeren var en ny eller returnerende besøker i dette tidsrommet. Denne er nå redusert til 7 dager og vil dermed bli en mer overflødig statistikk, da antall nye besøkere vil øke mer enn det faktiske tallet.

Hva betyr dette for din digitale markedsføring?

Remarketing er ofte annonsering mot de som har besøkt din nettside, eller ulike undersider på nettsiden. Dette er en mye brukt strategi i selskaper sin markedsføring. Da tredjepartsdata forsvinner, blir mindre data lagret på tvers av annonseplattformer.

Det betyr mindre data for målrettet reklame direkte mot dine besøkende på eksterne flater. Med andre ord, det er vanskeligere å annonsere i Facebook basert på aktiviteten som har skjedd på nettsiden din.

Hvordan kan du tilpasse deg?

Med disse endringene kan det være lurt å gjøre tilpasninger i tiden fremover. Her er noen tips til hva du kan fokusere på:

1. Kontekstuell annonsering

Denne type annonsering handler om utnytte sammenhengen mellom redaksjonelle innhold og annonseproduktet/tjenesten din for å skape relevans. For eksempel kan en trekke en sammenheng mellom høy børsoppgang og kjøp av fond.

2. Permission based annonsering – Bruk egen data smart

Det kan være lurt å samle inn førstepartsdata for å kommunisere med kunden. Dersom du har en brukerinnlogging på nettsiden så kan du bruke din egen data for å personliggjøre innhold mot målgruppen. Her er det selvsagt viktig å la kunden bestemme selv om de tillater markedsføring.

3. Søkemotoroptimalisering (SEO) – Innholdsmarkedsføring i Google

Den organiske trafikken har vært viktig til nå, og kan kanskje bli enda viktigere. En del av din digitale strategi kan være å skape innhold som løser potensielle kunders problemer.
Les mer om: Hvordan bli synlig på Google?

4. Ikke glem sosiale medier

Det ligger fortsatt mye data i sosiale medier. Bruker du Facebook som en av kanalene din for markedsføring, kan du bruke signaler som kundene legger igjen der! Du kan bygge målgrupper basert på ulike kriterier, som f.eks videovisninger og arrangementer.

Så, en liten oppsummering

Fokuser på kundeopplevelsen og kundereisen, i tillegg til å gjøre justeringer på markedsstrategien din. Merkevarebygging bør altså få ekstra stort fokus fremover, men du må også tenke smart innenfor de ulike annonseplattformene og vite om mulighetene som ligger der. Tydelig markeds-, kommunikasjons- og sporingsstrategi er viktig å forankre i organisasjonen – og ikkje minst dele på tvers av din organisasjon. Noen tips:

  • Respekter kundens rett til å bli glemt og la kunden selv velge om de ønsker å bli husket eller ei.
  • Dersom du har brukerinnlogging eller insentiv for innlogging kan det være lurt å tenke nøye gjennom hvilken data som er viktig for deg og din organisasjon. Denne dataen bør du bruke til markedsføring og strategi.
  • Finn nye måter for å nå din målgruppe i de ulike kanalene.

Tjenester

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram