Søkemotoroptimalisering (SEO) – Tips for høyere rangering i Google

Sokemotoroptimalisering-tips

FAGBLOGG 

Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering handler om å overbevise søkemotoren om at din nettside er den beste løsningen til et problem. Resultatet av dette er at nettstedet oppnår høyere rangering hos Google sin søkemotor.

Det betyr at nettstedet ditt blir vist lenger oppe i listen med søkeresultat på Google enn den ellers ville har gjort. Derfor kan dette være en god strategi for å øke trafikken til nettsiden organisk.
Les: Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkeordsanalyse – bruk de rette søkeordene

Start med søkeordsanalyse. Finn ut hvilke søkeord som brukes oftest når noen leter etter de tjenestene eller produktene du selger. Gjennom en søkeordsanalyse får du gjerne mye inspirasjon til innhold som du kan skrive, basert på trender og hvilke spørsmål folk har rundt dine produkter eller tjenester. Den jobben du gjør med søkeordsanalysen legger grunnlaget for mye av arbeidet videre og resultatene som kommer.

Optimaliser landingssider

Optimaliser landingssiden slik at den rangerer bra mot søkemotor. Det er flere faktorer som spiller inn på dette og noen av disse er:

  • Innhold
  • Metatekster
  • Bilder
  • Internlenking
  • Titler

Trenger du hjelp til å optimalisere landingssider for bedre rangering hos Google? Ta gjerne kontakt med thomas@mediebruket.no.

Strukturer innholdet

Ha en god struktur på innholdet ditt. Riktig H-tags i innholdet er viktig for søkemotoren, brukeren og universell utforming (som brukere med nedsatt syn). H står for headings og kan deles inn H1, H2, H3 og H4. I alt innhold skal det kun være en overskrift som er H1. Dette er hovedtittelen på landingssiden, mens H2 brukes som underoverskrifter for å dele opp innholdet i avsnitt.
Les: Hva må til for å bli synlig på Google?

Skriv relevant og bra innhold

For å rangere høyt på ulike søkeord, og for å oppnå kredibilitet må du skrive innhold som er bra og engasjerer. Hold deg relevant og gi svar på det brukeren spør om. Klarer du dette, samtidig som du har det tekniske med nettsiden på plass så er du kommet et godt stykke.

Sørg for en godt optimalisert metatekst

Vær nøyaktig i arbeidet med metateksten. Pagetitle og metabeskrivelse er det som viser i søkeresultatet i Google. Her er det derfor viktig å ha på plass søkeordet. Samtidig må du overbevise brukeren om å trykke på akkurat din landingsside og ikke dine konkurrenter – gjerne med en kreativ beskrivelse eller overskrift.

Optimaliser bilder

Sørg for at alle bilder er i de formatene som Google liker best, og som laster raskt. Bildeformatene JPEG 2000, JPEG XR og WebP er bedre enn PNG eller JPEG, ifølge Pagespeed Insights (Googles verktøy for måling av hastighet på nettside). «Tunge» bilder gjør at nettsiden laster saktere enn ellers, noe som igjen betyr at den er mindre brukervennlig. Nylig gjorde Google en oppdatering, hvor fokuset på en brukervennlig nettside blir enda viktigere for å oppnå god rangering i Google.
Les: Ny stor Google- oppdatering

TJENESTER

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram