Det digitale markedsføringsløpet tilhører de raske. Slik er du raskt ute!

FAGBLOGG 

Annonsører har opplevd en voldsom endring de siste 18 månedene – og denne endringen vil en trolig kjenne på i årene som kommer. Mens mange selskaper har respondert raskt og smidig på den digitale adopsjonen, har andre reagert saktere.
Forskning gjort av Boston Consulting Group og Google viser at de som er mest digitalt modne har navigert endringer raskest og best. I studien kommer det frem at disse har to ganger større sannsynlighet til å øke sin markedsandel over en 12 måneders periode, og utkonkurrerer de mindre digitalt modne på både omsetning og kostnadseffektivitet.

Her er tre nøkkelområder som kan være viktig for å holde seg langt fremme og akselerere det digitale markedsføringsløpet i tiden fremover.

1. Bygg en strategi rundt førsteparts data

Førsteparts data – informasjon som er delt med personer sin tillatelse – gir bedrifter verdifull innsikt om deres kunder og kan lede til konkurransefordel. Dette krever at selskaper forstår sine egne dataressurser og kvalitet, men hjelper samtidig selskaper å møte de nye reguleringene og endringene i privacy.

Les: Tredjepartcookies forsvinner – hva betyr det for din digitale markedsføring?

En effektiv førsteparts data strategi må være bygget på tillit og forankres i personvern. Er du du dyktig innen markedsføring så bygger du tillit over tid med en overbevisende toveis verdi for kundene. Dette gjør mennesker villig til å dele deres data i bytte mot funksjoner de verdsetter, som for eksempel eksklusive tilbud eller premium innhold.

Gjennom testing identifiseres hvilke funksjoner av verdi som leder til videre datadeling, som igjen bygger en sirkel rundt førsteparts data med kunder. Uten funksjoner som verdsettes, vil selskapet trolig slite med å bygge tillit til målgruppen – som igjen gjør det vanskelig å få tilgang til førsteparts data.

2. Invester i ende-til-ende måling

Det store innen markedsføring er å kunne måle innflytelsen av forskjellige forbruker interaksjoner langs kjøpsreisen, uansett hvilken kanal. Det blir enda vanskeligere med privacy reguleringen som kommer grunnet fjerning av tredjepartscookies. Da ende-til-ende måling er en komplisert prosess, har du noen områder å prioritere.

Nøkkelen er å sette felles mål for alle kanaler og linke dem opp mot forretningsresultater. Selskaper kan deretter fokusere på å måle resultater på kryss og tvers av alle kanaler med dashboards.

3. Omfavne nye ferdigheter og partnerskap

Mange selskaper har mangel på kunnskap av teknisk dyktige personer som holder tritt med endringstakten i bransjen. Det handler derfor om å finne den riktige partneren som tilfører de ferdighetene ditt selskap trenger, og balansere både interne og eksterne ressurser.

Mens det initielle fokuset til selskaper bør være å fylle gapene med partnerskap, er det neste steget å gjøre en analyse for å identifisere den beste langsiktige balansen av interne og eksterne kapabiliteter. En bør se på eksterne partnere innen områder som kreativt innhold, objektive strategiske råd og teknisk ekspertise.

Det er på tide å få fart på sakene

Det digitale markedsføringsløpet tilhører de raske – og de mindre modne selskapene må akselerere sin innsats for å ta igjen. Dette kan virke skremmende, men det er ikke uoppnåelig.

Ved god samkjøring både internt og eksternt, med fokus på de tre områdene kan annonsører raskt spore sin digital markedsføring – og nå målstreken.
Les også: 4 digitale trender du bør kjenne til i 2021

TJENESTER

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram