Hva er Google Ads og hvordan fungerer det?

FAGBLOGG 

I denne fagartikkelen tar vi for oss Google Ads. Før vi går inn på hva som er viktig for å oppnå gode resultater, så går vi nærmere på hva Google Ads er og hvordan det fungerer. Her tar vi i all hovedsak utgangspunkt i søkannonser.

Hva er Google Ads?

Google Ads er en betal-per-klikk annonseplattform som lar annonsører vise frem sine annonser i søkemotoren til Google. Med utgangspunkt i søkeord, betaler bedrifter for å få annonser så høyt som mulig på resultatsiden. Da plattformen opererer med betaling-per-klikk (PPC), trenger du kun å betale når brukeren klikker på annonsen.

Google sin annonseplattform er enormt stor og kompleks, og en dag bør vi skrive en bok om den. Dette gjør vi dessverre ikke i dag, men forhåpentligvis får du høy nytteverdi av denne artikkelen. Med verktøyet kan du blant annet sette opp søkannonser, bannerannonser, Youtubeannonser og shoppingannonser.
Les: Hva koster Google Ads?

Hvordan fungerer Google Ads?

Med Google Ads kan du nå den potensielle kunden når de aktivt søker etter produkter og tjenester som du tilbyr. I tillegg rekker du ut til personer som kan tenke seg å være interessert i det du tilbyr basert på deres interesser og tidligere atferd.

Tenk deg at du er et selskap som selger løpesko. Da er det nokså åpenbart at du bør være synlig hver gang noen gjør et søk etter løpesko. Selv om de ikke kjøper hos deg den første gangen, så vil det være noe kjent med deg den neste gangen de gjør samme søk. Du er ikke lenger den ukjente og kanskje du til og med gjorde et godt førsteinntrykk ved første besøk.

For å bli kjent med målgruppen og deres kundereise gjennomfører du en søkeordsanalyse. Du avdekker søkeordene som brukes av de potensielle kundene før kjøpet av løpesko. Når du har funnet disse, setter du opp annonser målrettet mot søkeordene du allerede fant i søkeordsanalysen.

Annonser og landingssider skreddersyr du til søkeordene, og annonsen vil vises over organiske/vanlige søkeresultat. Det er vanskelig å finne en mer målrettet annonsering enn den du finner hos Google Ads – og best av alt: du betaler kun for de som trykker på annonsene.

Eksempel på søk- og shoppingannonser – selvsagt utarbeidet i Google Ads.
Googlesøk på løpesko

Annonser av høy kvalitet er nødvendig for et godt resultat

Annonsesystemet er satt opp på det prinsippet at det er en live-auksjon som foregår hver gang noen gjør et søk på Google. Avhengig av konkurransen og budprisen fra andre annonsører, får du enten tildelt en høy eller lav posisjon i resultatlisten.

Den faktiske annonseposisjonen din er bestemt av to faktorer: maksbud multiplisert med kvaliteten på annonsene. Maksbud er hvor mye du er villig til å by per klikk på din annonse, mens kvaliteten på annonsene dine (quality score) referer til hvor bra annonsen er optimalisert.

Dette handler om kvaliteten på landingssiden, din forventede “click-through rate” og hvor relevant annonsene er for de som søker. Dess bedre kvalitet det er på annonsene, dess høyere vil du bli rangert i Google sine søkeresultater.

Annonser som er godt utført med høy kvalitet, blir også belønnet av Google. Du blir belønnet i den form av du får billigere kostnad per klikk, høyere posisjon og større sannsynlighet for å synlighet på toppen av søkeresultatet.

Gi deg selv et bedre utgangspunkt med markedsføring i Google

Som du kanskje har skjønt til nå; fordelene med Google Ads er mange. Vi har uansett listet ut fem fordeler som uttrykker viktigheten av annonseplattformen:

1. Tilgang til det store markedet

Når noen har et problem, eller leter etter noe så er Google den plattformen de besøker. Derfor er det enorme mengder data å hente fra Google sine verktøy, og med riktig bruk av denne dataen kan du komme langt. Med deres annonseverktøy kan du nå din målgruppe på rett plass til rett tid, og effektivt skape økt salg.

2. Et målbart verktøy

Google Ads er ekstremt målbart. Derfor kan du hele veien se hva som fungerer og hva som ikke fungerer, enten det gjelder landingssider eller søkeord. Ved hjelp av Google Tag Manager eller Google Ads i seg selv kan du måle antall konverteringer, enten det er antall leads eller antall salg. Du kan dermed være sikker på at du gjør effektiv og lønnsom investering.

3. Treffer målgruppen på rett plass til rett tid

Annonsering gjennom Google Ads er svært målrettet. Du treffer de personene som er interessert i det du tilbyr, akkurat i det øyeblikket de søker etter det.

4. Effektivt og fleksibelt

Med annonsesystemet og de ulike annonsetypene kan du nå de aller fleste brukere av internett over hele verden – eller målrette deg mot spesifikke regioner/byer. Samtidig kontrollerer du budsjett og innhold på detaljnivå, og endringer i sanntid kan raskt gjennomføres.

5. Kostnadseffektivt og lønnsomt

Du betaler kun for klikk, og du kan enkelt måle ROI (Return on Investment) eller ROAS (Return on ad spend) for å se om dine annonser lønner seg for deg og din virksomhet. Dersom de ikke lønner seg, må du gjøre justeringer.
Les: Hvordan bli synlig på Google?

Hvordan jobber Mediebruket med Google Ads

Sammen med deg kartlegger vi mål og rammevilkår for annonseringen. Kombinasjonen av kunnskap, erfaring og gode verktøy er nøkkelen til en suksessrik kampanje. Denne settes opp etter beste praksis av våre sertifiserte konsulenter.

Vi fokuserer på kontinuerlig testing, måling, analyse og transparens i arbeidet. Vi er alltid oppdatert på det nye, og sørger for at du får innsikt i arbeidet vi gjør, hva som fungerer og hva som ikke fungerer.
Les: Hva er søkemotoroptimalisering?

TJENESTER

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram