Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Hva er søkemotoroptimalisering?

FAGBLOGG 

Ønsker du å lære hva SEO er? I denne artikkelen går vi nærmere på definisjonen av søkemotoroptimalisering, deretter beveger vi oss videre hvor vi forklarer hvorfor SEO er viktig og hvilke prioriteringer som kan være lurt å gjøre.

Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering handler om å være synlig på søkeord som er relevant for de produktene eller tjenestene du leverer. Med en god SEO strategi og riktige prioriteringer kan du rangere høyere på søkeordene som er tett knyttet til produktene du selger.

Se på det på denne måten. Når noen skriver «vegansk lasagne» inn i Google, så er det stor sannsynlighet for at de får en oppskrift, ingredienser, og instruksjoner på hvordan de kan lage det. Hvis du skriver en artikkel om vegansk lasagne, så vil du at folk skal finne din oppskrift. For at noen skal finne den, må du ranke over alle de andre nettstedene med oppskrifter for vegansk lasagne. Det er ikke lett, men det er det SEO markedsføring handler om.

Det er flere faktorer i Google sin algoritme som påvirker din rangering på ulike søkeord. Denne algoritmen er hele tiden i endring, noe som gjør SEO til et omfattende fagfelt. Mange bruker dermed eksterne bedrifter for å analysere, prioritere og gjennomføre de riktige tiltakene i optimaliseringen.
Les: Søkemotoroptimalisering - Tips til SEO

Kjerneelementer av SEO: On-page SEO og Off-page SEO

Med SEO er der to like viktige deler: on-page SEO og off-page SEO.

On-page SEO handler om å bygge innhold for å forbedre rankingen din. Søkeord bør implementere på landingssider, innhold bør være skrive av høy kvalitet på en jevnlig basis, viktig å forsikre seg om at metabeskrivelser og titler har rikt med søkeord og er velskrevet, i tillegg til andre faktorer.

Off-page SEO er det optimaliseringen som skjer utenom nettsiden i seg selv. Dette kan for eksempel være å få backlinks. Det handler om å bygge forhold og skape innhold som mennesker ønsker å dele. Selv om det krever mye arbeid, kan det være en viktig del av SEO suksess.

SEO markedsføring: Elementer som er viktig å vite om

Over til hvordan du kan bli bedre på SEO. Å forstå det er en ting, men SEO krever ofte en del arbeid og tid. Dette er ikke endringer du gjør i dag, for å se resultatene av det i morgen. SEO er arbeid som gjøres daglig med mål om langsiktig suksess.

Innhold

Bill Gates sa det allerede i 1996, og like sant er det i dag: «Content is king». Dette er viktig fordi en Google-bruker er glad når de finner det resultatet som dekker deres behov på best mulig måte.

Når du Googler «oppskrift eplekake», legger Google all sin energi i å finne de beste oppskriftene til eplekake. Google prøver alltid å gi den beste opplevelsen ved å finne det beste innholdet for brukeren.

Elementene ved innhold:

  • Innhold av kvalitet
  • Innhold som svarer på brukers intensjon
  • Innhold som er ferskt

Søkeordsanalyse

Søkeordsanalyse gjøres av flere forskjellige grunner, men de to viktigste grunnene er for å rangere høyt hos Google og for å lage relevant innhold. Søkeord kan ofte åpne døren til inspirasjon ved å fortelle deg nøyaktig hva folk vil vite basert på det de søker etter.

Elementene ved søkeordsanalyse:

  • Fokuser på riktig søkeord
  • Gjør konkurrentanalyse
  • Hva er søkintensjonen?

HTML

Nettstedets HTML er en viktig del av puslespillet i SEO. Uten skikkelige tagger, overskrifter og beskrivelser vil Google ha det vanskelig for å finne ut hva innholdet ditt handler om og hvorfor det bør rangeres høyere enn konkurrentene.

Når folk leser at HTML er en vanskelig del av SEO, begynner de bli å redde, men det er ingenting å bekymre seg for. Du trenger ikke forstå kode, og det er lite i prosessen med å endre tagger og beskrivelser.

Elementer ved HTML
Dette er det du må tenke å når det kommer til HTML:

Hvorfor er søkemotoroptimalisering viktig?

Å jobbe med SEO handler om å være relevant og synlig for dine potensielle kunder. Søk har fått en økende betydning når beslutninger skal tas, og når det gjøres et søk har folk ofte et konkret behov. Slik som eksempelet med den veganske lasagnen.

Nettopp da gjelder det at din bedrift vises frem på attraktiv måte, helst listet foran konkurrentene.

For mange bedrifter er trafikken fra organisk søk den største og mest lønnsomme kilden til trafikk. Til tross for en betydelig arbeidsinnsats, spesielt i forhold til innholdsproduksjon, vil du kunne se langvarige effekter av smart SEO-arbeid.

Vi anbefaler som oftest å starte arbeidet med en søkeordsanalyse. Den vil avdekke søkevolum, dagens rangering og konkurranse på ulike søkeord.
Les: Core Web Vitals - Hva er det og hvorfor er denne oppdateringen viktig?

Hva er organisk besøkende?

Innen SEO er organisk besøkende alle brukere som kommer til nettsiden fra ikke-betale oppføringer i søkemotoren til Google. Disse brukerne har ofte et stort potensial for å kjøpe eller være tilhengere av bedriften din, ettersom de har fulgt anbefalingen til Google i stedet for å velge betalt annonse.

Brukeren kommer gjerne til nettstedet når noen søker etter en term knyttet til bedriften. Bedriftens nettsted rangeres høyt i søkeresultatene, slik at det er synlig for den som søker, og vedkommende klikker på lenken.

Hva er forskjellen på organisk og betalt søk?

Som nevnt ovenfor så skjer det organiske søk gjennom ikke-betalte rangeringer på søkresultatsider. Med betalte søk kjøper annonsører annonseplasser på de samme sidene gjennom en auksjonsprosess.

For å bli oppført i organiske søk bruker du søkemotoroptimalisering. Optimaliseringen handler om å gjøre forbedringer som Google mener kommer til å bidra til en bedre brukeropplevelse på nettsiden. Google bruker en rekke ulike signaler, både på og utenfor nettstedet.

I rangeringen av nettsider tar søkemotoren hensyn til faktorer som for eksempel brukergrensesnittet, den geografiske plasseringen og søkerens intensjon.

Til forskjell fra dette oppnår du oppføringer i betale søkeresultater ved å legge inn strategiske bud for å tiltrekke besøkende fra annonsene dine og samtidig unngå å betale for mye ved at det oppstår en ukontrollert priskrig med konkurrentene.

Organiske søk kan altså utgjøre en langsiktig og pålitelig gratis trafikkilde, mens du bare blir oppført i betalte søkeresultater så lenge du er villig til å betale for å tiltrekke besøkende.

Bør du satse på betalt søk eller SEO?

Svaret er enkelt. Du bør satse på begge deler.

For å oppnå best mulig resultater med markedsføringen bør du bruke både SEO og betaling per klikk. Mange brukere ruller forbi annonsene i søkeresultatene, mens mange benytter seg av de betalte oppføringene. Hvis du utelukkende fokuserer på enten betalt søk eller SEO, går du kanskje glipp av potensielle kunder.

Organisk søketrafikk er ikke nødvendigvis umiddelbart tilgjengelig, men opprettholdes over tid, er pålitelig og gratis. Dermed får du høyere avkastning på organisk trafikk fra søkemotorer sammenlignet med betalte annonser eller annonsering med betaling per klikk.

Med en god strategi for søkemotoroptimalisering oppnår du merkevarebevissthet og relevant trafikk på en mer kostnadseffektiv måte sammenlignet med andre markedsføringsmetoder.

Så, hva får du med SEO?

Jobb med søkemotoroptimalisering gir deg

  • Økt digital synlighet
  • Økt trafikk på nettsiden over en lenger periode
  • Flere relevante besøkende som kan gi økt salg
Les også: Hva betyr IOS 14.5 for din digitale markedsføring?

TJENESTER

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram