Hva koster Google ads? 

FAGBLOGG 

Det er mange som lurer på hva Google Ads koster, og svaret på dette er ikke enkelt. Grunnen til dette er at kostnaden varierer på ulike søkeord. I denne artikkelen forklarer vi deg hva som påvirker prisen i Google Ads.

Kostnad-per-klikk

Med søkannonser i Google Ads opereres det med kostnad-per-klikk. Det betyr at du kun betaler når forbrukeren klikker seg inn på en av annonsene dine. Med andre ord, du betaler selvsagt ingenting for de som ikke klikker seg inn på dine annonser.

Hva koster ett klikk?

Du bestemmer selv hva du er villig til å betale per klikk inn på annonsene dine. Altså, du legger inn en maksgrense som Google ikke skal overskride. Basert på dette vil Google avgjøre om klikkprisen du har satt er godt nok for søkeordet du har valgt for å annonsere på. Det samme gjør de med dine konkurrenter.

Dersom konkurransen på søkeordet er høy, ja da blir klikkprisen på dette søkeordet også høy. Finansavisen kunne for en stund tilbake fortelle at den gjennomsnittlige klikkprisen på søkeordet "forbrukslån" var på hele 600 kroner. Samtidig har vi aktører som kun trenger å betale 2 kroner per klikk. Forskjellene er altså store og kostnaden varierer.

Hva er kvalitetspoeng og hvordan påvirker det prisen?

Google er veldig opptatt av å gi relevant informasjon som brukerne leter etter. Det er dette Google lever av, og nettopp det som er deres hovedfunksjon. Derfor er det ikke meningen at alle annonsører skal kunne annonsere på hvilket som helst søkeord, urelatert til det de tilbyr.

Derfor har Google utviklet “kvalitetspoeng”. Dette handler i all hovedsak om relevans. Annonsen din må være relevant for søkeordet, og det samme gjelder landingssiden/nettsiden du lenker til.

Gode kvalitetspoeng lønner seg, og kan føre til billigere klikk. Byr konkurrentene over deg, men har dårlige kvalitetspoeng, er det likevel god sjanse for at du kan havne over dem i søkeresultatet. Plassering i søkeresultatet er et resultat av klikkbud multiplisert med kvalitetspoeng.
Les: hva er søkemotoroptimalisering?

Arbeidstimer er en kostnad det også

Det er viktig å ikke glemme arbeidet som en kostnad. Klikkbud eller kvalitetspoeng er ikke statisk, og det kreves dermed arbeid og kontinuerlig optimalisering av annonsene. Disse forandrer seg over tid, faktisk hver gang noen gjør et søk.

Jobber du mye og riktig med annonsekontoen, vil du over tid få bedre resultater. Google Ads er et komplisert og tidkrevende verktøy. Derfor kan det være en fordel å bruke personer med kunnskap og sertifisering innen Google Ads for å gjøre jobben. På denne måten kan du dra nytte av alle funksjonene som er tilgjengelig i Google Ads.

Så, hva koster Google Ads?

Hvor mye vil Google Ads koste deg? Det kan aldri gis en gitt sum – og du må i grunn bare begynne en plass. Google Ads er for både store og små bedrifter, og du bør legge en strategi utifra de midlene du har tilgjengelig. Setter du et budsjett på kr 2500 i måneden, så handler det om å bruke disse på best mulig måte.

Dersom du klarer å skape god avkastning på annonsene, kan du øke budsjettet og arbeidstimer slik at det blir enda bedre. Det finnes også flere annonsemuligheter enn søk, og prisen varierer deretter.
Les: Hvordan bli synlig på Google?

TJENESTER

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram