8 tips for markedsføring i sosiale medier

Sosiale medier strategi og markedsføring

FAGBLOGG 

De aller flest forbrukere er på en eller annen måte innom sosiale medier i løpet av en dag. Derfor er det viktig for bedrifter å markedsføre seg, enten det er betalt eller ubetalt, i de ulike kanalene hvor målgruppen befinner seg. Med en god strategi og handlingsplan, kan bedrifter oppleve stor suksess på sosiale medier.

Les også: Dette bør du ha med i en digital strategi

1. Velg strategi

Først og fremst må du definere målet i de ulike kanalene av sosiale medier. Er målet ditt å bygge merkevare gjennom klikk, likes og delinger, eller ønsker du å bruke sosiale medier som salgskanal. Det finnes ingen fasit på hva som er den beste strategien, da det varierer ut fra hva du ønsker å oppnå.

2. Hvem snakker du til

Fokuser på målgruppen når du lager innhold. Vær så spesifikk som mulig og tenk både kjønn, alder, bosted og hobby. Ha dette i bakhode når du produserer innhold og sørg for å lage innhold som interesserer, samtidig som det er i tråd med din bedrifts strategi og kommunikasjonsplan.

3. Vær konsekvent og hold deg til strategien

Når du har laget en strategi og gjerne en innholdsplan, så ikke bestem deg for noe nytt. Vær konsekvent, og hold deg til en bildestil, font og/eller farger. Du vil at dine følgere skal kjenne deg igjen med din unike stil. En testfase for dette, med forskjellige planer/strategier, er selvsagt lurt.

4. Tenk kvalitet

Målet er at innleggene skal vekke følelser, som at følgeren føler en viss form for tilfredshet eller glede. Her kan du gjerne bruke humor, og stille spørsmål for å skape engasjement eller diskusjon i kommentarfeltet.

5. Sørg for at du bruker riktig plattform

Her igjen må du se på målgruppen din. Bruk den plattformen som målgruppen din bruker mest. Undersøkelser viser at den unge målgruppen forholder seg mest på Snapchat og Instagram, og den eldre generasjon er mer aktiv på Facebook.

6. Vær aktiv og engasjerende

Glem ikke å være aktiv med publisering, men også mellom hver publisering. Følg opp dine egne innlegg og kommuniser med dine følgere i form av likes og kommentarer. Det hjelper deg å bygge nettverk på sosiale medier, og øker sannsynligheten for å havne på andres “oppdag”-sider.

7. Bli inspirert av konkurrenter og andre

Hold et øye med bedrifter i din egen bransje. Hva gjør de, og hvordan kan du gjøre noe lignende. Dette kan hjelpe deg og gi deg inspirasjon som er viktig når du utarbeider strategien og handlingsplanen.

8. Optimaliser innhold underveis

Forandringer skjer stadig vekk i den digitale verden og dermed må du holde deg oppdatert på de siste trendene og funksjonene. Se over statistikken etter innleggene er lagt ut. Hva er som skaper mest engasjement eller klikk, og gjør mer av det som gir best resultat!

Les også: Slutten på tredjepartcookies - hva betyr det og hva kan du gjøre?

Hvordan måler du effekten av jobben du gjør i sosiale medier?

Det er mange måter å måle effekten av jobben du gjør i sosiale medier.  På ubetalte innlegg har du tilgjengelig statistikk i innleggsresultater som viser antall personer du har nådd, likes/delinger, antall videovisninger og hvor mange som klikker seg inn på innlegget eller nettsiden. For betalte innlegg kan du også se hvor mange som klikker seg inn på nettsiden din, og eventuelt konverterer eller foretar en handling. Denne er noe begrenset etter IOS 14.5 oppdatering. Det kan du lese om her

Google analytics er selvsagt en viktig og nyttig plattform du kan bruke. Her kan du blant annet hente tall som viser hvor lenge forbrukerne i gjennomsnitt forholder seg på nettsiden din og hvor mange sider de besøker. 

Til slutt anbefaler vi å bruke Google Search Console for å å måle antall søk på bedriftens merkenavn. Søkene på merkenavnet kan gi deg en antydning på hvor kjent merkevaren din er. Ettersom sosiale medier ofte brukes i merkevarebyggende tiltak, kan det være relevant for din bedrift å se om antall søk på merkenavnet øker i takt med din aktivitet i sosiale medier. En økning i branded search er gjerne et resultat av flere forskjellige tiltak du gjør i markedsføringen din, men sosiale medier kan uten tvil ha en stor innvirkning på nettopp dette.

Tjenester

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram