Søkeordsanalyse - hvordan analysere søkeord effektivt

Søkeordsanalyse

FAGBLOGG 

Hva er en søkeordsanalyse

En søkeordsanalyse er prosessen hvor du analyserer nøkkelord eller søkefraser som tiltrekker besøkende til nettsiden din gjennom organisk eller betalt søk. Som sådan, er søkeordsanalysen startprosessen og hjørnesteinen av markedsføringen som foregår i Google.

Markedsførere kan tilpasse innhold og landingssider for å drive mer trafikk og øke konverteringsraten, med å forstå hvilke fraser de besøkende bruker i søkemotorer før de kommer til din nettside. Av den grunn, er søkeordsanalysen en viktig ferdighet for både SEO (søkemotoroptimalisering) og PPC (betaling per klikk/Google Ads) eksperter. Søkeordanalysen hjelper å øke konverteringer, finne nye markeder, optimalisere hastighet, men er tidkrevende og er avhengig av riktig beslutninger for å slå dine konkurrenter.

Les: Hva er søkemotoroptimalisering?

Viktigheten av søkeordsanalyse

Markedsføring i seg selv handler om å analysere. Kontinuerlig testing er en nødvendighet for å nå det maksimale potensialet, gjerne med budsjettjusteringer for å oppnå ønsket og riktig målgruppe/rekkevidde. Markedsføring gjennom søk er ikke annerledes, og siden søkeordene dikterer hele søk-kampanjen, så bør søkeordsanalysen være din primære aktivitet når du starter. Ved å analysere søkeord kan du:

  • Optimalisere hastighet: Du distribuerer mer budsjett til suksessfulle søkeord og eliminerer de overflødige som ikke skaper resultater
  • Øke konvertering: Identifisere og fokusere på søkeord som konverterer er bra for konverteringsraten og ROI (return on investment)
  • Få øynene opp for trender: Kunnskap om trendene for søkeord gir deg innsikt i markedets atferd som du kan bruke i flere aspekter av forretningen din. Dette kan hjelpe deg med markedsføringen i andre kanaler også!
  • Prioritere tiden din: bruk tiden din på de søkeordene som kan gi deg høyest innvirkning på bunnlinjen din
  • Finne nye markeder: Bruk søkeordsanalysen til å ekspandere til dine langsiktige tiltak og oppdag mer spesifikke søkeordsfraser

Les: Søkemotoroptimalisering - Tips til SEO

Valg av søkeord

Etterhvert har du kartlagt søkeord og volum, og kan ta en beslutning for hvilke søkeord du skal optimalisere etter. Her er det lurt å fokusere på ett søkeord per landingsside. Her tar du gjerne utgangspunkt i synonymer og varianter av søkeordet som er valgt ut, dersom det er naturlig.

Søkeordet bør brukes flere plasser på landingssiden, som for eksempel i:

  • Tittel
  • URL
  • H1 og H2 overskrift
  • Ingressen
  • Brødtekst
  • Bildetekst

Vær strategisk med søkevolum

Når du har oppdaget relevante søketermer for nettsiden og/eller kampanjer, med korresponderende volum, kan du bli enda mer strategisk ved å se på konkurrenter og ved å finne ut hvordan søk forandrer seg ved sesonger og lokasjoner.

Søkeord etter konkurrent

Du vil trolig samle mange søkeord. Her kan det være en god idè å prioritere søkeordene med høyt volum som dine konkurrenter foreløpig ikke rangerer på. På andre siden, kan du også se på hvilke søkeord konkurrentene dine allerede rangerer høyt på og prioritere disse. Den første kan være en god måte å få en fordel på dine konkurrenters missede muligheter, mens nummer to er en mer aggressiv strategi som setter deg opp i konkurranse med søkeordene som konkurrentene dine allerede presterer på.

Søkeord etter sesong

Å vite om de sesongbaserte trendene kan gi deg en fordel når du lager innholdsstrategi. Dersom du vet at “Black friday” setter fart fra oktober og november, så kan du forberede deg med innholdet i god tid før og gi det en push rundt de månedene.

Søkeord etter region

Du kan være mer strategisk med å målrette deg mot spesifikke lokasjoner, og snevre inn søkeordene til spesifikke byer eller fylker. Geo-spesifikk research kan hjelpe deg å lage innhold som er enda mer relevant for din målgruppe. For eksempel, kan du finne ut at en søketerm er hyppigere brukt i Oppland mens en annen brukes hyppigere i Vestland.

Les: Dette må du huske på dersom du redesigner nettsiden

Verktøy for å bestemme verdien av søkeord

Det er mange verktøy du kan bruke når du skal gjennomføre søkeordsanalyse, både gratis og betalende. Verktøy som er helt gratis, og som kan være lurt å benytte seg av er:

  • Google analytics
  • Google ads sin søkeordplanlegger
  • Google søketrender
  • Google Search Console
  • Google trends

Det finnes også betalte verktøy som KeywordTool og AnswerThePublic.

Les: Google Ads - Hva er det og hvordan fungerer det?


Tjenester

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram