1. Ha fokus på målgruppen
Identifiser deg med målgruppen din. Med andre ord, ha greie på hvem du publiserer innholdet for. Hvilke interesser har de, hvordan kan du løse deres problemer eller engasjere med innholdet du skriver. Sørg for en engasjert målgruppe som lærer noe og som får noe ut av det du skriver. Google Trends er ett av mange verktøy du kan bruke for å finne ut hva personer ønsker svar på utifra deres søk.
2. Vis frem din kunnskap
Unngå et kommersielt innhold. Leseren skal få verdi utover det produktet eller den tjenesten du selger. Ved å implementere inspirerende, nyttige og underholdende elementer kan du skape begeistring. Husk at du ikke skal snakke om produktets egenskaper, men kommunisere opplevelsen og verdien kunden får ved å bruke det, og hvordan løsningen gjør leseren til en smartere kunde. Skap troverdighet ved å vise frem din kunnskap og ekspertise innenfor ditt felt.
3. Skap et originalt innhold
Med originale ideer over tid kommer du langt i søkeresultatane. Google anser ikke innhold som originalt dersom du repeterer eller skriver om de samme konseptene/innlegg om og om igjen. Ved å duplisere/kopiere artikler eller innlegg fra andre, vil du bli “straffet” i rangeringen på Google sine søkelister.
4. Optimaliser innholdet for SEO
Sist, men ikke minst: Tenk søkemotoroptimalisering (SEO). Produktet eller tjenesten din kan være veldig bra og relevant, men det hjelper ikke dersom det er vanskelig å finne deg. Resultatet av SEO er at nettstedet oppnår høyere rangering hos Google sine søkemotorer, det vil si at nettstedet ditt blir vist lenger oppe i listen med søkeresultat på Google enn den ellers ville har gjort. På denne måten blir du synlig på nett og kan skape en jevn flyt av besøkende til nettsiden gjennom organisk søk.