Men aller først, hva betyr konverteringsrate?
Konverteringsrate er prosenten av antall besøkende som faktisk konverteres til en kunde eller et lead. For å øke konverteringsraten kan du benytte verktøy som Google Tag Manager som gjør at du kan “tracke” bevegelsen til de ulike brukerne. Samtidig bør du kontinuerlig gjennomføre A/B-testing. På denne måten vil du ikke bare finne ut hva du bør jobbe med, men også hvilke endringer som gjør størst forskjell og påvirker konverteringer i den positive retningen. Sørg for å konstant måle hvor mange som meldte seg på nyhetsbrev, tok kontakt for konsultasjon eller lastet ned innhold.
4 tips for økt salg og konvertering
Flere elementer og en god strategi må ligge i bunn for å få en godt optimalisert nettside. Følgende fire punkter kan hjelpe deg å øke salg og konvertering:
1. Tiltrekkende, profesjonell og funksjonell nettside
Som regel har du noen spesifikke landingssider hvor du skal konvertere besøkende. Potensielle kunder vil gjerne besøke mange sider før de utfører noen form for handling. Det lønner seg derfor at alle sider, samt helhetsinntrykket er funksjonelt og tiltrekkende.
Start gjerne med å planlegge hvilken handling som skal utføres på de ulike sidene. Viktig informasjon og funksjoner må selvsagt være lett tilgjengelig. Sørg for at nettsiden er responsiv til alle typer enheter, og at siden er rask. En nettside som laster tregt gjør at brukeren «snur i døren».
2. Sett opp mål for nettsiden
Sett opp klare og definerte mål. Uavhengig om du selger produkter eller tjenester bør ulike landingssider være designet for det spesifikke målet. Dermed er det viktig å måle alle data som er knyttet til ditt konverteringsmål.
Definer hovedmålet og del det gjerne i inn flere delmål. Hovedmålet kan være økt henvendelser gjennom nettsiden. For å nå dette målet kan det være lurt å sette opp delmål som hjelper deg på veien. Økt organisk trafikk, økt gjennomgangstrafikk og økt antall nedlastninger av e-boken kan være eksempel på dette.
3. Vær tydelig, konsis og fang den besøkende
Få frem det innholdet som forteller hva som er unikt med deg. Vis hva du tilbyr og hvorfor det er verdifullt for kunden. Hvordan løser du brukeren sine utfordringer og hvorfor bør de kjøpe av deg? Sørg for et klart og tydelig budskap og fang den besøkendes oppmerksomhet.
4. Testing for å optimalisere nettsiden
Å teste nettsider, både teknisk og innholdsmessig, er viktig innen konverteringsoptimalisering. Små forandringer kan gi en stor effekt. Derfor bør du benytte deg av A/B-testing for å prøve ut forskjellige overskrifter og handlingsfremmende knapper. A/B-testing er en av de mest effektive strategiene innen CRO (konverteringoptimalisering). Analyser og bruk statistikken for å se forskjellige typer engasjement. Når noe forbedrer konverteringen, bør du fortsette å teste i den samme retningen.