Redesign av nettside vs. oppdatering av nettside
Først og fremst, så ønsker vi en kort avklaring for å være sikker på at du er på rett sted. Om det du gjør er et redesign eller en oppdatering av nettsiden, avhenger av hvilke endringer du gjør og hvor omfattende de er:
- Et redesign innebærer vanligvis at koden og det visuelle utseendet til et nettsted endres betydelig. For eksempel skaper du en ny visuell identitet og merkevarebyggende tiltak gjennomføres. Sidene er strukturert på en ny måte, der dere også oppdaterer funksjoner og informasjon-/menystruktur.
- En oppdatering er når nettsiden beholder kjernestrukturen og funksjonaliteter blir stort sett uberørt. For eksempel blir utseende oppdatert med en ny fargepalett og/eller små UX-justeringer legges til individuelle sidemaler.
Redesignet og oppdateringen av nettsiden er forskjellig når det kommer til hvor mye ressurser som må tas i bruk, men en ting har de til felles: begge har ofte en stor innvirkning på kunder og potensielle kunder i forhold til deres opplevelse av nettsiden. Om du kaller det en oppdatering eller et redesign har i all hovedsak en liten betydning. Det som er viktig er hvordan dere angriper utfordringen, og det starter med å ta for deg 5 steg.
5 ting du må vite før og underveis av et redesign på nettsiden
1. Finn ut hvilke sider som er mest verdifulle
Redesign av nettside kan tenkes som en ombygging av huset ditt. Du vil ikke starte en ombygging ved å svinge hammeren i tilfeldige retninger og banke ned vegger. Før du starter et redesign, bør du ha et tydelig kart over nettstedets økosystem og vite hvilke sider som må håndteres forsiktig mot hvilke sider som kan endres totalt og bygges opp fra bunnen av.
2. Finn ut hvem som besøker nettsiden din, og hvorfor
De som besøker nettsiden din er der fordi de:
- Er nyskjerrig på å vite noe noe om merkevaren eller produktene/tjenestene dine.
- Ønsker å komme i kontakt med deg (for eksempel ved å finne et fysisk sted de kan gå til)
- Trenger å lære noe om hvordan de gjør noe med et av dine produkter
- Er klar for å kjøpe noe fra deg.
Det er åpenbart forskjellige grunner til å besøke en nettside, og å redesigne med tanke på kundene dine betyr å vite intensjonen eller det som driver dem. En måte å gjøre det på er å lage persona: semi-fiktive representasjoner av dine ekstisterende og ideelle kunder, basert på ekte demografiske og psykografiske data. Personas hjelper deg å bestemme med en god grad av klarhet:
- Hvem dine ideelle kunder er
- Hva deres hovedintensjon eller “driver” er når de besøker bestemte sider på nettstedet ditt
3. Finn ut hva som fører til salg og hva som stopper salg
Undersøk barrierer slik at du kan danne deg en klar ide om:
- Hvor folk blir sittende fast og opplever problemer
- Hva fungerer og hva som ikke fungerer på enkeltsider
- Hva folk liker eller ikke liker med den generelle opplevelsen
- Hva som hindrer folk i å konvertere
- Hva skaper tvil og frustrasjon
Dette er viktig for å vite hva du skal beholde og hva du skal fjerne/tenke nytt rundt. Istedenfor å ende opp med å replikere mange av de eksisterende problemene i det nye designet, ønsker du å se sammenhengen mellom oppførselen til kundene og ytelsene til nettstedet ditt. Du kan dermed skille mellom elementer som fungerer og de som ikke gjør det.
4. Finn ut hvordan du skal måle suksess med KPI`er
Hvis du er en bedrift som selger på nettet, er beregninger relatert til bunnlinjen den mest nøyaktige måten å se om endringene dine var vellykkede. De kommer rett til poenget: betalte redesignet seg for virksomheten?
Inntektsrelaterte beregninger knytter seg til poenget med redesignet ditt: å lage et nettsted som målgruppen din liker – og derfor kjøper fra. Dette inkluderer:
- Antall konverteringer
- Konverteringsfrekvens
- Inntekter/omsetning
- Kundens levetidsverdi
5. Finn ut hva du skal endre – og hvordan du skal teste det
Du har gjort undersøkelsene dine, du har satt opp KPI-ene dine og du er klar til å starte redesignet. Fristelsen til å totalrenovere nettstedet ditt med en gang lurer sansynligvis i bakgrunnen – men en tryggere og mer effektiv måte å gjøre det på er å fokusere på de små tingene som kan gjøre en stor forskjell først. Deretter gjør dere endringer og tester resultatene.
A/B-testing er ofte en god løsning, spesielt hvis du har nok trafikk til å komme til statistisk signifikante resultater. Du tar ganske enkelt ett av de nye elementene dine og tester innvirkningen på nettsted målet i forhold til det nåværende nettstedet.
En nettsides redesign må også jobbes med i etterkant
Kundepreferanser endres alltid, og det samme gjør nettleserteknologier, designpraksis og tilgjengelighetsstandarder. Ting som fungerte på tidspunktet for redesignet fungerer ikke nødvendigvis 12 måneder senere. Du må holde oversikt over hva kundene dine ønsker og trenger – når alt kommer til alt er det de du designet nettstedet for. Bruk atferdsanalyse i Google Analytics. Sammenlign for eksempel varmekart over det eldre nettstedet ditt mot de nye for å se om designelementer vekker en brukers oppmerksomhet annerledes.