Hvordan skape en personlig opplevelse gjennom nettsiden?

FAGBLOGG 

Nettsiden er åpenbart et viktig verktøy for den digitale markedsføringen, og er i stor grad «ansiktet» til selskapet. En studie viser at 80 % av kunder er mer villig til å kjøpe produkter og tjenester fra selskaper som gir en personlig opplevelse. Men hvordan kan du skape en slik tilnærming, og hvordan skal du personalisere “riktig”?

Løs problemet til kunden

Det produktet eller den tjenesten du leverer skal løse et problem for den som kjøper. Brukeren søker etter svar på sine problemer gjennom Google. Tenk over hvilke problemer produktet/tjenesten din løser, og sørg for at nettsiden rangerer høyt i søkemotoren ved å gi et relevant svar på brukeren sitt spørsmål. Ved å svare på spørsmål eller gi gode råd kan du skape troverdighet og en personlig opplevelse for brukeren.

Metoder for å skape personlig innhold

Kategoriser den potensielle kunden og baser deg på atferd, ulike stadier i kjøpsprosessen og/eller segmenter. Følgende tre metoder kan hjelpe deg å skape et mer personlig innhold gjennom nettsiden:

1. Segmentering

Gjennom segmentering skaper du et bredt publikum utifra ulike variabler. Dette kan for eksempel være demografisk (alder, bosted) eller ulike atferdsvariabler. Definer hvem som er din målgruppe, og finn ut mer om deres interesser og søk.

2. Atferd

Atferdsbasert innhold er nokså lik segmentering, men er gjerne mer omfattende, og krever at du baserer innhold på brukerpersonens spesifikke atferd. Hvilke produkter eller tjenester er det brukeren kjøper hos deg?

3. Kjøpsprosess

Ulike kjøpere er på ulike stadier i en kjøpsprosess. Kartlegg hvor brukeren er i kjøpsprosessen og tilpass innholdet. Er personen nær et nytt kjøp, midt i kjøpsreisen eller gjør de research på “avstand”?

Kjøperen deler informasjon i bytte mot verdi

Potensielle kjøpere deler gjerne informasjon i bytte mot verdi. De fleste er interessert i å se personalisert innhold når de handler, og sier de er komfortable med å dele egen informasjon så lenge de får noe verdi tilbake.

En studie utført av Google og Ipsos viser at kjøperen verdsetter opplevelser som:

1. Sparer dem tid

Skap opplevelser som gjør det lett for å brukeren å engasjere seg og kjøpe. 80% av kjøpere rundt om i hele verden sier at det er viktig for dem at kjøpsprosessen skjer så fort som mulig når de velger merkevaren eller selskapet de skal kjøpe ifra.

2. Tilbyr dem en fordel eller tilbud

87% av kjøperne i verden sier at det å vite at de har gjort en god avtale er viktig for dem i valget av merkevare eller selskap de skal kjøpe i fra. Gi derfor kunden en relevant promotering av produkter eller tjenester som er basert på deres tidligere kjøp.

3. Viser dem riktig produkt

Anbefal kunden det riktige produktet eller den riktige tjenesten uten at de trenger å lete. 62% av globale kjøpere sier at å motta anbefalinger er viktig for dem i valget av merkevare eller selskapet de skal kjøpe fra. Gi kunden en relevant ønskeliste som baseres på tidligere kjøp av produkter og tjenester.
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram